تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ
آرشیو وبلاگ
      ابوریحان ()
ناگفته هائی در مورد کراتین نویسنده: - جمعه ٢٤ بهمن ،۱۳٩۳
 

"ناگفته هائی در مورد کراتین"

دکتر احمدرضا بابائی

ahmadreza12004@yahoo.com

 

کراتین ترکیبی است از سه اسید آمینه متفاوت که عبارتند از:

گلیسین، آرژنین، متیونین

من معمولا دوست ندارم که تمامی مقالات را در مورد مکمل ها بنویسم زیرا معتقدم رژیم غذایی و ورزش مهمتر از هر نوع ترکیبی از مکمل ها هستند. گر چه تعداد کمی از مکمل های مؤثر وجود دارند ولی کراتین قابل توجه ترین آن هاست. این بهترین مکمل فروخته شده تا به امروز می باشد.

فروش کراتین معادل بالغ بر 100 میلیون دلار را در سال گذشته به دنبال داشته است. این قبیل فروش ها می تواند شامل جوانان و بزرگسالان باشد. با این هجوم وسیع کراتین همچنین نوعی عدم آگاهی نیز حاصل شده است.

نمی توانم به سخنانی که از مردم می شنوم که در مورد تأثیر کراتین است اعتماد کنم. برخی اطلاعات وجود داشته که نادرست هستند و من قصد دارم این موارد را تجزیه و تحلیل نمایم.

 


کراتین چیست؟

کراتین ترکیبی از سه اسید آمینه مختلف به نام های گلیسین، آرژنین و متیونین
می باشد. البته چیزی بیش از ترکیبی از اسید آمینه نیست. نمی دانم که چند نفر در مورد کراتین نظر می دهد و آن را یک استروئید می دانند.

البته من از این حرف تعجب دارم. هیچ کراتینی یک استروئید نیست، بلکه چیز متفاوتی بوده و به گونه ای مختلف تأثیر گذار است. همچنین اینک کراتین توسط بدن به وجود آمده و در منابع سرشار از پروتئین گوشت مثل ماهی و گوشت قرمز به وفور یافت می شود. کراتین یک ترکیب طبیعی است و یک ترکیب سنتز شده آزمایشگاهی نیست.

کراتین چگونه عمل می نماید؟

پس از ورود کراتین به بدن (یا پس از تولید آن توسط بدن) ابتدا با ملکول های فسفات ترکیب شده تا فسفات کراتین را تشکیل دهد. حال در این جا قصد دارم تا مقداری از خواص بیوشیمی آن را تشریح نمایم و تمام تلاش خود را می کنم تا آن را ساده توضیح دهم.

ATP (آدنوزین تری فسفات) منبع انرژی بدن است. وقتی بدن شما کربن، پروتئین یا چربی را اکسید می کند، این فرایند را به منظور تولید ATP انجام می دهد، ATP مسئول حرکت فعالیت بدنی است.

لازم است که انرژی برای حرکات بدنی به کار رود. ATP این انرژی را با هیدرولیز کردن یک گروه فسفات انجام می دهد. وقتی یک گروه فسفات هیدرولیز می شود، انرژی به شکل گرما آزاد شده و این انرژی برای انجام هر فرایندی مثل انقباض ماهیچه ها به کار می رود.

چون یک فسفات از ATP کم شده لذا آن را ADP (آدنوزین دی فسفات) می نامیم. پس داریم :  انرژی + ATP=ADP  حال ما ADP را به عنوان یک محصولی ناشی از هیدرولیز ATP داریم. حال این جایی است که کراتین وارد عمل می شود. کراتین متصل به فسفات گروه فسفات را به ADP وصل کرده تا مجدداٌ ATP را تشکیل دهد.

بازگشت ADP به ATP باعث میشود میزان ذخیره ATP در بدن شما افزایش می یابد لذا شرایطی را برای ورزش و فعالیت بدنی سخت تر و طولانی تر فراهم می نماید.

کراتین ترکیبی  از سه اسید آمینه مختلف فوق الذکراست.دیگر فایده کراتین این است که به خودی خود یک منبع سوخت می باشد. در حقیقت اولین انتخاب بدن شما از انرژی در هنگام فعالیت های غیر هوازی ذخایر فسفات کراتین در بدن شماست.

با تکمیل مواد از طریق فسفات کراتین  این ذخایر افزایش خواهد یافت،پس انرژی بیشتری به شما می دهد. دیگر خاصیت آنا بولیکی این است که کراتین حفظ شده ولذا توانایی هیدرات سلول های ماهیچه ای به وجود می آید. وقتی که سلول های ماهیچه ایی هیدارت می شوند برخی چیزها اتفاق می افتند.

مهمترین آنها افزایش سنتز پروتئین است. مورد دوم نیز افزایش یون ها به درون سلول است. چون سلول آب بیشتری را نگه می دارد پس همچنین می تواند یون های بیشتری را نیز نگه دارد چون یون ها به دنبال آب وارد سلول می گردند تا غلظت را حفظ نمایند.

وقتی یون های بیشتری در سلول های ماهیچه ایی وجود داشته با شند سنتز پروتئین ماهیچه ایی هم افزایش می یابد.

ایمنی کراتین چگونه است؟

تعیین دقیق تأثیرات بلند مدت آن روی سلامت بدن کار دشواری است. گرچه بایستی خاطر نشان ساخت که تا امروز هیچ گونه مطالعه وتحقیق تکرار پذیری صورت نگرفته است که نشان دهد کراتین دارای تأثیرات جانبی خطرناک می باشد. پس از چندین سال از این که هیچ گونه تأثیر خطرناکی مشاهده نشده است من معتقدم که هر کس می تواند فرض نماید که کراتین نسبتاٌ ایمن است.

آیا لازم است که از کراتین استفاده شود؟

خیر، اما می تواند به شما کمک کند که سریع تر به نتیجه برسید. شما این منفعت کراتین را می بینید که باید سلول های ماهیچه ای خود را با آن اشباع نمایید. استفاده 5 گرمی از آن برای 45 روز دارای تأثیرچشمگیری خواهد بود که البته این به وزن بدن هم بستگی دارد. گر چه با استفاده روزانه 15 تا 25 گرمی به مدت 5 روز، هر کسی
می تواند سریعاٌ سلول های ماهیچه ای را در این دوره زمانی به اشباع رساند و سپس از یک دوره نگه دارنده 3 تا 5 گرمی استفاده کند.

آیا چرخه کراتین لازم است؟

بدن شما دارای یک توازن داخلی است که پس از مدتی این توازن تغییر می نماید. معنی گرفتن و جذب کراتین اضافی برای یک دوره ی زمانی کوتاه (4 تا 8 هفته) ممکن است به طور موقت باعث افزایش ذخایر فسفات کراتین در بدن گردد.

ولی پس از آن مکانیسم واکنشی بدن شما روی ذخایر فسفات کراتین کنترل داشته تا سطح آن را به حد نرمال رساند. ممکن است که این مکانیسم سبب کاهش تولید کراتین توسط بدن شود.

بهترین زمان برای استفاده از کراتین چه زمانی است؟

مباحث زیادی در این رابطه وجود داشته است ولی معتقدم که استفاده از کراتین پس از انجام فعالیت به چند دلیل بهترین زمان جذب کراتین است.

1.     انسولین باعث می گردد که کراتین بیشتری وارد سلول های ماهیچه ای شود. اگر شما یک بدنساز حرفه ای هستید پس در وعده های غذایی پس از فعالیت باید از غذاهایی استفاده کنید که به جذب انسولین کمک کند و در این صورت استفاده از کراتین به همراه مواد غذایی باعث جذب بیشتر آن توسط سلول های ماهیچه ای می گردد.

2.         پس از انجام فعالیت، بدن مواد غذایی را بهتر جذب می نماید.

3.         کراتین سبب افزایش ذخایر فسفات کراتین می گردد.

آیا مصرف کراتین قبل از فعالیت به من انرژی بیشتری می دهد؟

نه دقیقاً یک بار دیگر برای تاثیر نهادن کراتین روی سلولهای ماهیچه ایی، لازم است که این سلولها با آن اشباع شوند. این کار حداقل یک هفته طول می کشد، لذا انجام دادن آن قبل از یک فعالیت تفاوتی را ایجاد نمی کند.

حال اگر سلولهای شما با کراتین اشباع شده اند نیز تفاوتی ایجاد نمی شود و این در صورتی است که شما آن را قبل از فعالیت مصرف نمایید.

آیا کراتین مایع نیز تاثیر گذار است ؟

مطمئنأ خیر. در طول زمان کراتین درون آب تجزیه شده وحاصل آن کراتینین میباشد که در بدن استفاده ای ندارد و به آسانی دفع می گردد. شرکتهایی که مدعی این هستند که کراتین را به صورت مایع ساخت وساز می کنند به شما دروغ می گویند .

یکی از این شرکتها کراتینی را تولید میکند که روی برچسب آن کراتین 15% نوشته شده است . حال قصد دارم این را بیان کنم که یکی از دلایلی که شرکت ها مرغوبیت کالای خود را تبلیغ می کنند این است که کراتین تولید آنها آب بدن را احتباس میکند .

همان گونه که قبلأ بیان نموده ام  این یکی از بزرگترین فواید کراتین است این امر به وضوح علاقه آنها را برای بیان مسئله نشان می دهد .

بهترین نوع کراتین چیست؟

باید خاطر نشان نمود که برخی کراتین ها دارای قیمت های بالا هستند وشما
می توانید آنها را به صورت دستی درست نمائید. یعنی ترکیبی از 50گرم پروتئین و50 گرم دکستروزرا تهیه کرده که درست مثل انسولین عمل می کند .

  نظرات ()
مطالب اخیر "گلوتامین و BCAA’S" : دکتر احمدرضا بابایی روزی که تولستوی اندیشمند و نویسنده بزرگ درگذشت انتقال پایتخت ایران به شهر نیشابور قوی‌ترین مرد در عصر ناصرالدین‌شاه/عکس چلوکبابی در تهران قدیم زندگینامه ویل دورانت و کتاب تاریخ تمدن ناگفته هائی در مورد کراتین قرائت سوره مبارکه انسان: قاری دکتر بابایی مسئله جهانی تریاک افغانستان گذری بر افکار و نظرات سقراط
کلمات کلیدی وبلاگ افغانستان (۱) نیشابور (۱) تهران قدیم (۱) لئون تولستوی (۱) روش جستجو در گوگل (۱) کتاب تاریخ تمدن ویل دورانت (۱) چلو کباب (۱) فواید گلوتامین (۱) آتیلا (۱) قویترین مرد ایران (۱) تاریخچه تریاک (۱) دکتر احمدرضا بابائی (۱) جستجوی حرفه ای در گوگل (۱) دیدگاههای اجتماعی ابوریحان (۱) دیدگاه ابوریحان بیرونی (۱) تالیفات ابوریحان بیرونی (۱) زندگینامه میزا محمد اخباری (۱) میرزا محمد اخباری و علوم غریبه (۱) میرزا محمد اخباری چله نشینی (۱) میرزا محمد اخباری و فتحعلی شاه قاجار (۱) روش سرچ در گوگل (۱) شیوه سرچ کردن گوگل (۱) اندیشه های سقراط (۱) افکار و نظرات سقراط (۱) زندگی سقراط (۱) واژه تریاک (۱) دکتر احمدرضا بابایی قرائت سوره مبارکه انسان (۱) صوت دکتر احمدرضا بابایی (۱) سوره مبارکه انسان قاری دکتر بابایی (۱) کراتین چیست (۱) کراتین و بدنسازی (۱) نقش و تاثیرات کراتین (۱) زندگینامه ویل دورانت (۱) سرگذشت ویل دورانت (۱) عصر ناصر الدین شاه (۱) عکس پهلوان یزدی (۱) سلسله ساسانی (۱) هون ها (۱) تولستوی نویسنده روسی (۱) سرگذشت تولستوی (۱) دکتر احمدرضا بابایی (۱) گلوتامین چیست (۱)
دوستان من   پرتال زیگور طراح قالب